בחירת מסלול תביעה

בחירת מסלול תביעה

האם מגישים תביעה כנגד משרד הביטחון? כנגד הביטוח הלאומי? או כנגד חברת הביטוח במקרים של תאונת דרכים? מה עושים? עניין זה נקרא בחירת מסלול תביעה.

נושא בחירת מסלול התביעה הוא חשוב ומהותי. הבחירה במסלול התביעה מהווה דרישה מקדמית לקבלת זכויות ממשרד הביטחון ומן הראוי להקדיש לנושא מחשבה רצינית.

חוק הנכים והתקנות שנקבעו לפיו קובעים מסלול מאוד מיוחד להכרתו של נכה כנכה צה”ל, לקביעת דרגת נכותו ולהענקת זכויות למי שהוכר כנכה ובהתאם לדרגת נכותו. מסלול זה אינו מסלול ייחודי וישנם נכים שנתונה בידיהם הזכות לתבוע תגמולים גם לפי חוק זה וגם לפי חוקים אחרים כגון: פקודת הנזיקין (במקרה שהדבר כרוך בעוולה נזיקית שהביאה לפגיעה), תביעות הביטוח הלאומי (במקרה שמדובר גם בעוולה נזיקית), חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (כאשר מדובר בתאונת דרכים) ועוד חוקים נוספים. זכות התביעה נתונה לאדם לפי חוק אחר אחד ולפעמים גם לפי מספר חוקים במקביל.

בטרם יפנה אדם בתביעה להכרתו כנכה צה”ל ולקבלת זכויות על פי חוק הנכים, עליו לשקול אם זהו אכן המסלול הרצוי מבחינתו למיצוי זכויותיו או שמא עליו לבחור במסלול אחר או ביותר ממסלול אחד.

ישנם מספר שיקולים משמעותיים המכריעים בהחלטתו של אדם מה הוא המסלול הרצוי לגביו האם יש להגיש תביעה נגד משרד הביטחון בנסיבות האירוע או לפנות לגוף אחר. נציג מספר שיקולים כאלו כאשר משקלם נקבע על ידי כל אדם ואדם בהתאם לסדרי עדיפויותיו. יובהר כי אין בהצגת השיקולים משום המלצה או יעוץ לבחירת מסלול כזה או אחר וכל מקרה מוגבל לנסיבותיו. כמו כן אין השיקולים הללו ממצים את מגוון האפשרויות לתביעה ואת מגוון השיקולים השונים.

האחריות לאירוע

חוק הנכים אינו עוסק בבחינת האחריות לקרות האירוע (כמעט) אלא בהתאמת נסיבותיו להגדרות החוק. משום כך כמעט ואין משמעות לאחריות או “אשם” לקרות הנזק (עניין שיש לו חשיבות רבה לצורך דיון בעוולות  על פי פקודת הנזיקין למשל). כמו כן אין צורך להוכיח אחריות ישירה ובלעדית של איש צבא או המערכת הצבאית לאירוע ו/או לנזק (זו הקלה משמעותית מבחינת התביעה להכרה), ודי בכך האירוע אירע תוך ועקב השירות הצבאי.

יתרון יחסי בזכויות

מתוך בדיקת חתך של הזכויות המוענקות לנכים בדרגות נכות שונות נראה כי ככל שעולה דרגת הנכות, כך גדל גם היתרון היחסי של נכי צה”ל על פני נכים במערכות פיצוי ותגמולים אחרות מה שמעלה את היתרון של תביעות כנגד משרד הביטחון. יחד עם זאת, בדרגות נכות נמוכות יחסית בהן לא זכא התובע לתגמולים אלא רק למענק חד פעמי נמוך יחסית, אין עדיפות מבחינת הזכויות לתביעה לפי חוק הנכים (אם כי ישנה חשיבות להכרת הפגיעה על ידי אגף השיקום למקרה של החמרת הנכות).

מיידיות הזכות

לעיתים יעדיפו תובעים לקבל סכום כסף גדול וחד פעמי על פני תגמולים נמוכים לאורך שנים, כפי שמוענקים לפי חוק הנכים בדרגות נכות מסוימות.

סוג פגיעה

בפגיעות מסוימות, בעלות ערך תפקודי ניכר, ישנו יתרון לתביעה נזיקית על פני תביעה לפי חוק הנכים, זאת בשל ההתחשבות בסוג הפגימה, בתהליך קביעת דרגת הנכות ובקביעת הפיצוי בגינה. למשל, קטיעת גליל אצבע של פסנתרן לא תחשב כנכות “מיוחדת” במסגרת חוק הנכים.

לסיכום, שיקולים אלו הינם שיקולים מרכזיים, מתוך שיקולים רבים ומורכבים העולים בעת בחירת מסלול התביעה. אין להקל ראש בבחירת המסלול ובהערכת תוצאותיו משום שבחירה זו יכול ותהיה סופית וכזו שלא ניתן לחזור ממנה (במקרה של קבלת תגמולים). כמו כן יתכן ויהיו משמעויות מבחינת קביעת דרגת הנכות בין המסלולים השונים (דרגת נכות שנקבעה במסלול אחד, תחייב גם במסלול האחר) לאור השיקולים הכבדים המתוארים לעיל יש לדאוג להתייעץ עם עו”ד משרד הביטחון המומחה בדיני צבא וביטחון, א שר יש לו ניסיון עשיר בניהול תיקים המערבים משפט ורפואה. את התמודדותו של חוק הנכים עם זכות הבחירה ניתן לראות כאשר נבחן במאמר אחר את בזכות הברירה והשיפוי.

אם גם אתם נזקקים לייצוג צבאי ובטחוני, התקשרו עוד היום ותנו לנו להילחם עבורכם!

לשאלות ומידע נוסף, אנא אל תהססו, נשמח לסייע – יעוץ משפטי ראשוני חינם או כתבו אלינו בדואר אלקטרוני: info@disabled.co.il

למידע על הגשת עתירה מנהלית לחצו כאן!

התחילו שיחת ווטסאפ
צריכים עזרה?
שלום
כיצד נוכל לעזור?
Call Now Button