דיני עבודה

תביעות על יסוד חוקי העבודה

אנו מתמחים בהגנה על עובדים שהופלו בעבודה או פוטרו עקב מוגבלויות שונות, הן בצד הקשור לפרשנותה של המגבלה הרפואית והן בצד משפט העבודה ועוסקים בתחום חשוב זה באמצעות עורך דין עו”ד יעבץ, המתמחה בתחום דיני העבודה במשרדינו.

מהם חוקי העבודה 

בין החוקים המהווים את משפט העבודה בישראל או את “דיני העבודה”, ניתן למצוא את חוק פיצויי פיטורין, חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק חופשה שנתית, חוק העסקת בני נוער, חוק עבודת נשים, חוק הסכמים קיבוציים, שכר מינימום ועוד רבים אחרים המרכיבים רשימה של 21 חוקים שונים.

בפרשת עע (ארצי) 110/10 רפי רופא נ’ מרקם סוכנות לביטוח בע”מ (פורסם בנבו הוצאה לאור), נפסק כי “נקודת המוצא של משפט העבודה הינה כי יחסי עובד – מעביד אינם תלויים ברצונם של הצדדים או בהסכמות החוזיות ביניהם, אלא במאפייניה המהותיים של ההתקשרות ביניהם ובהיותו של המועסק “טעון הגנה” בהתאם לערכים שמשפט העבודה נועד לקדם ולקריטריונים שנקבעו לאורם בפסיקה.

באותו אופן, גם שליטת הצדדים על תוכן ההתקשרות החוזית שביניהם הינה מוגבלת, הן בשל מספר מקורות נורמטיביים – חוקי המגן, צווי ההרחבה והסכמים קיבוציים – עליהם לא ניתן להתנות, והן בשל קביעות שיפוטיות בדבר תניות מכללא – דוגמת החובה לנהוג בתום לב והגינות וחובות המשנה המעשיות הנובעות ממנה – המצויות בכל הסכם עבודה.”

הפלייה בעבודה של בעלי מוגבלויות

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (פורסם בנבו הוצאה לאור) קובע בסעיף 8 ו-9 כי, לא יפלה מעסיק בין עובדיו או בין דורשי עבודה, מחמת מוגבלותם, ובלבד שהם כשירים לתפקיד או למשרה הנדונים, בקבלה לעבודה לרבות מבדקי קבלה; בתנאי עבודה; בקידום בעבודה; בהכשרה או השתלמות מקצועית; בפיטורין או פיצויי פיטורין; בהטבות ותשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מהעבודה.

בנוסף נקבע כי הפליה הינה גם קביעת תנאים שלא ממין הענין. הוראות הסעיף חלות, בשינויים המחויבים, גם על מי שהיה בעבר אדם עם מוגבלות, על מי שנחשב לאדם עם מוגבלות ועל בני משפחתו של אדם עם מוגבלות המטפלים בו.

החוק קובע כי “הפליה” – הינה לרבות אי-ביצוע התאמות הנדרשות מחמת צרכיו המיוחדים של אדם עם מוגבלות אשר יאפשרו את העסקתו; כאשר “התאמה”, “התאמות” – הינן לרבות התאמת מקום העבודה, הציוד שבו, דרישות התפקיד, שעות העבודה, מבדקי קבלה לעבודה, הכשרה והדרכה, נוהלי עבודה, והכל מבלי שהדבר יטיל על המעסיק נטל כבד מדי; ו”נטל כבד מדי” – הוגדר כנטל בלתי סביר בנסיבות הענין, בהתחשב, בין היתר, בעלות ההתאמה וטיבה, בגודל העסק ובמבנהו, בהיקף הפעילות, במספר העובדים, בהרכב כוח האדם, ובקיומם של מקורות מימון חיצוניים או ממלכתיים לביצוע ההתאמה.

סעיף 9 לחוק מחייב גם ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות, וכאשר אין יצוג הולם ואין בקרב עובדי מקום העבודה ביטוי הולם, בנסיבות העניין, לייצוגם של אנשים עם מוגבלות (להלן – ייצוג הולם), יפעל לקידום הייצוג ההולם, לרבות ביצוע התאמות.

“מעסיק” – הוגדר כחוק כמעסיק המעסיק יותר מ-25 עובדים, למעט המדינה או מעסיק אחר שהוראות סעיף 15א לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי”ט-1959, חלות עליו;

אנו מתמחים באכיפת תביעות על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כנגד אפלייה וכנד העדרת נכים במקומות העבודה.

עורך דין צבאי-עומר יעבץ

תקנות העסקת נכי מלחמה

תקנות העסקת נכי-מלחמה, תשי”א-1951 (פורסם בנבו הוצאה לאור), קובעות כי אגף השיקום של משרד הביטחון רשאי להוציא צו תעסוקה לרשות להעסיק נכה מלחמה (“היתר תעסוקה”), כן קובעות התקנות כי נותן עבודה המעסיק במפעלו לא פחות מעשרה עובדים ולא יותר מעשרים עובדים, חייב להעסיק במפעלו נכה מלחמה אחד. התקנות הן ישנות מאוד, והעבודות המוגדרות בהן הן ארכאיות וניתן להגדירן כעבודות דחק שחלקן יקשו נכה להשתכר בפרט אם עובד הוא בעבודה חלקית עקב נכותו (מכירת כרטיסים לבית עינוג או לשירות תחבורה עירוני או בין-עירוני, למעט מכירת כרטיסים הנעשית על ידי נהגים בשירות תחבורה כאמור; שמירה במגרשי חניה, במחסנים ובמגרשי בניה; סדרנות בקולנוע, בתיאטרון ובכל אולם ציבורי אחר; עבודה בלשכות מודיעין; חצרנות בבית מגורים או בבית עסק; שמשות בבית ספר; שוערות;בקורת כרטיסים בבית עינוג או בשירות תחבורה עירוני או בין-עירוני; מכירה במזנונים שבמפעלים, מוסדות, ארגונים ציבוריים או בתי עינוג, שנועדו לצרכי העובדים, הלקוחות או המבקרים;שמשות במעליות), מה גם שחלקן הגדול אינן רלוונטיות לימינו.

משרד הביטחון לא ביקש שנים לעדכן את התקנות, ולמעשה אינו אוכף כמעט את קיומן, למרות שמדובר על כלי חשוב היכול לייצר מקומות תעסוקה לנכי המלחמה ונכי צה”ל.  ראוי כי המחוקק יעדכן תקנות ארכאיות אלה ויתאימן לשנת 2015 ואנו קוראים לו לעשות כן.

אנו מתמחים בטיפול בתביעות על פי תקנות נכי מלחמה.

למידע על הזכויות של נכי צה”ל לחצו כאן!

אם גם אתם נזקקים לייצוג צבאי ובטחוני, התקשרו עוד היום ותנו לנו להילחם עבורכם!

לשאלות ומידע נוסף, אנא אל תהססו, נשמח לסייע – יעוץ משפטי ראשוני חינם או כתבו אלינו בדואר אלקטרוני: info@disabled.co.il

 

התחילו שיחת ווטסאפ
צריכים עזרה?
שלום
כיצד נוכל לעזור?
Call Now Button