שימוש בכספים

שימוש במזומנים

באופן עקרוני, ביצוע תשלומים במזומן פוגע באפשרות לבצע בקרה מינימלית על הוצאת כספי העמותה. לפיכך, קבע הרשם במסגרת הקריטריונים לצורך הוצאת אישור ניהול תקין, כי לא יינתן אישור לעמותה שמשלמת הוצאות בהיקפים גדולים במזומן, וכן לא יינתן אישור כאמור לעמותה המשלמת מלגות במזומן.

קריטריון זה נאכף באשר לסכומים ששולמו החל משנת 1998.

העברות כספיות לעמותות אחרות

בהחלטת ועדת שרים תמ/15 מיום 18.7.01 נקבע כי חל איסור על עמותה המקבלת תמיכה מכספי מדינה להעביר כספים לעמותה אחרת.

רשם העמותות החיל בעבר נוהל דומה אף על עמותות שאינן נתמכות, למעט מקרים חריגים שבהם דובר על “עמותות גג” או עמותות שמטרתן היחידה היא העברת כספים לעמותות אחרות, וזאת מתוך הדרישה שעמותות יפעלו בעצמן להשגת מטרותיהן, וכדי לצמצם את הסיכון לשימוש לא ראוי בכספים.

כיום הכלל הוא כי עמותה שאינה נתמכת רשאית להעביר כספים לעמותה אחרת אולם עליה להקפיד על מספר תנאים כדלקמן:

1.                   העברת כספים לגוף אחר כלולה במטרותיה המאושרות של העמותה.

2.                   הכספים יועברו לתאגיד אחר עם מטרות דומות, ובלבד שמדובר בתאגיד שהחוק אוסר עליו חלוקת רווחים בין חבריו, לרבות אפשרות לחלוקה בעתיד עקב שינוי נסיבות התלוי בחברי העמותה.

3.                   ידוע למי שמעביר כספים לעמותה כי יתכן שהכספים יועברו לתאגיד אחר.

4.                   במקרה שמועבר סכום שיש בו כדי להשפיע באופן מהותי על פעילות העמותה, יובא הדבר לאישור האסיפה הכללית בטרם העברת הכספים. בכל מקרה אחר, טעון הדבר אישור ועד העמותה.

 

לידיעה – לא ינתן אישור ניהול תקין לעמותה שהעבירה כספים לעמותה אחרת שאין לה אישור ניהול תקין תקף למועד העברת הכספים או למועד ההתחייבות להעברתם.

הלוואות

במקרים מסוימים תהא עמותה רשאית לתת הלוואה לעמותה אחרת, אולם לצורך כך עליה לעמוד בתנאים כדלקמן:

1.         מטרות העמותה הלווה הנן מטרות הנכללות במסגרת המטרות של העמותה המלווה.

2.         ההלוואה אושרה כדין על-ידי הוועד של כל אחת מהעמותות.

3.         נחתם הסכם הלוואה בין העמותות הכולל תנאי הלוואה סבירים, לרבות שיעור הריבית, תנאי ההחזר ומועד הפירעון.

4.         הוסדרו בטחונות סבירים לפירעון ההלוואה.

5.         אין במתן ההלוואה כדי לפגוע בפעילות העמותה המלווה (ובין היתר שסכום ההלוואה יהיה סביר ביחס למחזור השנתי).

עמותה תהא רשאית לתת הלוואות לעובדיה בתנאי שתנאי ההלוואה סבירים, ובהתאם למקובל בשוק לעניין הלוואה של מעביד לעובד.

במידה ומטרות העמותה כוללות מטרה של מתן הלוואות כגון גמ”ח, תהא העמותה רשאית לתת הלוואות בהתאם למטרותיה, ובלבד שתקבע קריטריונים סבירים למתן ההלוואות ותקפיד על שוויון בין מקבלי ההלוואות בהתאם לקריטריונים שקבעה.

עמותה אינה רשאית לתת הלוואות לחבריה שאינם עובדים (אלא אם כן מטרות העמותה כוללות מתן הלוואות כגמ”ח, ומדובר בחברים שעומדים בקריטריונים כאמור לעיל). מתן הלוואות לחברי ועד יהיה אפשרי רק במסגרת הנהלים המסדירים תשלום שכר לחברי ועד. דהיינו, סכום ההלוואה לרבות כל הסכומים שחבר הוועד קיבל מהעמותה, לא יעלה על גובה השכר שחבר הוועד זכאי לקבל מהעמותה בגין השתתפות בישיבות.

תרומות

בהתאם לתוספת השנייה לחוק העמותות, עמותה חייבת לנהל פנקס תורמים פנימי, ולרשום בו את כל הנכסים (לרבות כספים) שהיא קיבלה כתרומות או כמתנות, הרישום צריך לכלול את שם התורם, תיאור הנכס שהתקבל ומועד קבלתו.

פנקס התורמים הפנימי של העמותה צריך להיות פתוח לעיון חברי הוועד, בודקים מטעם רשם העמותות, נציבות מס הכנסה וגופים אחרים שיש להם סמכות לעיין בפנקס על-פי חוק.

בהתאם לתוספת, רשאית עמותה שלא לרשום שם של תורם שביקש לתרום בעילום שם אם סכום התרומה אינו עולה על הסכום המרבי שקבע השר, או שהרשם נתן אישור מיוחד שלא לציין את שם התורם לפי הליכים ונהלים שקבע השר.

בשנת 2002 הותקנו תקנות העמותות (קביעת סכום מירבי ונהלים לרישום תרומה בעילום שם בדו”ח הכספי), התשס”ג – 2002. בתקנות נקבע כי הסכום המירבי לענין תרומה שרשאית עמותה שלא לרשום לגביה בדו”ח הכספי את שם התורם הוא 20,000 ₪ לשנה.

כן נקבע כי הרשם רשאי ליתן לעמותה אישור מיוחד שלא לציין בדו”ח הכספי שלה את שמו של תורם שתרם למעלה מ- 20,000 ₪ אם שוכנע כי הדבר מוצדק בנסיבות העניין, לאחר שהוגשה לו בקשה מנומקת בכתב על כך, שפורטו בה שם התורם, מספר הזהות שלו, מענו, סכום התרומה והצורך בשמירת עילום שמו של התורם.

עורך דין צבאי מוסמך-משרד עורכי דין עומר יעבץ

התחילו שיחת ווטסאפ
צריכים עזרה?
שלום
כיצד נוכל לעזור?
Call Now Button