תביעת נכות משרד הביטחון

תביעת נכות משרד הביטחון

חוק הנכים תגמולים ושיקום התשי”ט- 1959, הוא החוק שבאמצעותו מוסדרות זכויות הנכים שחלו או נפגעו בזמן שירותם הצבאי. חוק זה למעשה חל על חיילים בשירות סדיר, חיילים בשירות מילואים, אנשי קבע, חיילים משוחררים, עובדי שב”כ, מוסד, שטרים ומשרתים במשמר הגבול. למעשה תביעת נכות משרד הביטחון, ניתן להגיש שלושה חודשים מיום תום השירות, במהלך פטור זמני מהשירות. אנשי קבע, יכולים להגיש את התביעה במהלך שירותם בצבא.

מה קובע חוק הנכים? משרד הביטחון קובע כמה כללים חשובים

יש לדעת, כי חוק הנכים משרד הביטחון, שולל את האפשרות של שקבלת פיצוי ואפילו אם מדובר בפיצוי חלקי, משני מקורות שמשלמים גמלה. למשל יש לבחור בין משרד הביטחון או המוסד לביטוח לאומי.בדרך כלל חיילים מגישים תביעת נכות משרד הביטחון, לקצין תגמולים בצה”ל, כאשר הם מצרפים את המסמכים הרפואיים הרלוונטיים. יש להתייעץ לפני כל ההליכים, עם עו”ד משרד הביטחון אשר בקיא שנים בתחום ואפילו מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין ששירת כעו”ד בצבא קבע, כך שהוא זה שיודע כיצד לנהל תביעה זו, על הצד הנכון ביותר.

בדיקות מומחה מטעם הוועדה הרפואית של משרד הביטחון תקבע את אחוז הנכות

חייל או עובד צה”ל שנפגע במהלך שירותו הצבאי ומגיש תביעת נכות משרד הביטחון, יוזמן לוועדה הרפואית מטעם משרד הביטחון.  הרופא שנמצא בוועדה ומתמחה בתחום הנכות של התובע, יבדוק אותו ויעיין בחומר הרפואי הנוסף שהתובע הביא עימו ויחליט לגבי אחוזי הנכות המגיעים לו. יש לציין, כי נכות שמוכרת ממשרד הביטחון, אף מקנה זכויות מימוש רחבות לבני משפחתו של נכה מדרגה ראשונה, כגון: הוריו, אחיו, אשתו וילדיו.

מי זכאי לגמלת נכות חודשית מטעם משרד הביטחון?

מי שייקבעו לו אחוזי נכות בגובה של 20%, יוכר בעצם כנכה צה”ל ויהיה זכאי לגמלה חודשית ולא רק למענק חד פעמי. כמו כן, מי שיוכר כנכה צה”ל, יזכה להטבות רבות כמו למשל מיון טיפולים רפואיים, הנחות במסים, הנחה בארנונה, השתתפות בלימודים של ילדי הנכה, השתתפות בחתונה של הילדים ועוד. מי שאין לו 20% הכרה בנכות, לא יזכה לקבלת טיפולים רפואיים ממשרד הביטחון. מצד שני, אם תובע אשר הגיש תביעה וזו נדחתה, הוא זכאי להגיש ערעור ובתוך 30 יום יקבלך תשובה, אם הערעור התקבל או נדחה, אך כל עוד שלא קיבל תשובה בדבר הערעור, הוא יהיה זכאי בתקופה זו למימון טיפולים רפואיים מטעם משרד הביטחון.

הכרה של נכה כנכה צה”ל היא הכרה שהפגיעות או הפציעות שמהן הוא סובל התרחשו בזמן שירותו הצבאי או שיש קשר סיבתי ברור ו-וודאי בין הפגיעה לבין השירות הצבאי. קביעת אחוזי נכות היא השלב הבא לאחר ההכרה באדם נכה כנכה צה”ל. ההכרה כנכה היא המשוכה הראשונה אותה יש לעבור כדי להיכנס תחת כנפי חוק הנכים וכל הזכויות הנובעות ממנו. על מנת להיות מוכר כנכה צה”ל יש להגיש תביעה להכרה בנכות.

חשוב מאד לדעת כבר בתחילת התהליך שאין מדובר בתהליך קל, פשוט ומהיר אלא ההפך המוחלט מכך – התהליך עלול להיות ארוך, מסובך ומייגע וכמעט שבלתי אפשרי לבצע אותו באופן עצמאי. אין זה בלתי אפשרי אך רצוי שאת התהליך ילווה עורך דין מקצועי הבקיא בפקודות ותקנות הצבא ויידע לקשר את המקרה לחוקים המטילים את האחריות על הפציעה על משרד הביטחון. בנוסף אם יהיה לו ידע רחב בתחומי הרפואה – יהיה זה נכון לבקש ממנו סיוע וליווי וכך גם לתרום לקיצור התהליך ולמימוש הזכויות כפי שהן מגיעות לנכה על פי החוק.

על מנת להגיש תביעת נכות משרד הביטחון יש למלא ולהגיש טפסים מסוימים וישנה דרך למלא אותם על מנת שלא תידחה התביעה על הסף בשל כשל טכני כזה או אחר. זו הסיבה העיקרית שכדאי שאת התהליך ילווה איש מקצוע המכיר את תהליך התביעה ואת אופן מילוי הטפסים. מילוי שאינו נכון או חוסר הבנה בסוגי הטפסים הקיימים עלול לגרום לא רק לדחיית התביעה אלא להשפיע על התהליך כולו אשר בסיומו עלולה להתקבל החלטה שלא תהיה נכונה עבור האדם הנכה שתובע.

על פי החוק יכולה להתקבל החלטה בנוגע לקבלת אחוזי נכות תוך כמה חודשים מרגע הגשת תביעת נכות משרד הביטחון וקבלתה אצל קצין התגמולים באגף השיקום שבמשרד הביטחון. גם בהינתן תשובה שלילית ניתן להתייעץ עם איש מקצוע בנוגע לכדאיות או אפשרות להגיש ערעור בפני ערכאה אחרת במשרד הביטחון, במוסד לביטוח לאומי או מול אחד ממוסדות המדינה על מנת להפוך את ההחלטה ולהיות מוכר כנכה צה”ל. בנוסף, לעיתים אין באפשרותו של קצין התגמולים להבין לעומק את המונחים הרפואיים הקשורים לפגיעתו של התובע ובמקרה כזה הוא יזמן את התובע להופיע בפני ועדה רפואית המורכבת מאנשי מקצוע מומחים שיקבעו את דרגת פגיעתו ואת הקשר הסיבתי שלה לשירותו הצבאי של התובע.

באפשרות התובע אשר תביעתו נדחתה להגיע אפילו עד לפתחו של בית המשפט העליון על מנת לברר את דחיית בקשתו, אך אז עליו לעמוד בנטל ההוכחה של עניין ציבורי לתביעתו. ערעור בפני בית המשפט העליון נחשב לערעור שני ובית הדין יידון בתביעה רק בתנאי שיש בה חשיבות ציבורית או משפטית עקרונית ומהותית.

אנו ממליצים לכל תובע לקבל ייעוץ משפטי על ידי עורך דין משרד הביטחון, שיש לו התמחות בדיני צבא וביטחון, עם ניסיון עשיר, על מנת שיוכל לייעץ לכם גם אם לא תסתייעו לבסוף בשירותיו הכיצד לפעול ואיך לנהוג בדרך הסבוכה של ניהול תביעת נכות משרד הביטחון.

אם גם אתם נזקקים לייצוג צבאי ובטחוני, התקשרו עוד היום ותנו לנו להילחם עבורכם!

לשאלות ומידע נוסף, אנא אל תהססו, נשמח לסייע – יעוץ משפטי ראשוני חינם או כתבו אלינו בדואר אלקטרוני: info@disabled.co.il

למידע על הגשת עתירה מנהלית לחצו כאן!

התחילו שיחת ווטסאפ
צריכים עזרה?
שלום
כיצד נוכל לעזור?
Call Now Button