נפגעי פעולות איבה – מדריך לנכים ומשפחות הנספים

על הספר – נפגעי פעולות איבה – מדריך לנכים ומשפחות הנספיםכריכה של הספר פעולות איבה

הספר “נפגעי פעולות איבה – מדריך לנכים ומשפחות הנספים” יצא בשנת 2006, ובזאת השלים בנייתה של מסכת סדורה שהייתה חלום עליו עמלנו מספר שנים – ועליו אנו ממשיכים לעמול, והיא מקיפה את כל הקשור בנפגעי פעולות איבה ונכי צה”ל, שתי אוכלוסיות אשר נתנו את היקר להן בשל התעקשותן לחיים והגנה על מדינת ישראל מכורתינו ומולדתנו לנצח.

רק בשנת 2002, נפגעו מעל ל-4,000 איש אישה וילד בעשרות רבות של פיגועי טרור רצחניים ומעשי איבה בלתי אנושיים במדינתנו, ומאות נרצחו בדם קר ובנפש אפילה.

כל אלו ובני משפחותיהם של הנספים, נזקקים לטיפולו של המוסד לביטוח לאומי על סניפיו בהתמודדות יום יומית קשה ובלתי אפשרית כמעט.

הטיפול בנפגעי פעולות האיבה במתכונתו דהיום החל עם חקיקת חוק התגמולים לנפגעי פעולות האיבה בשנת 1970. החוק הניח את הטיפול בנפגעי פעולות האיבה לפתחו של המוסד לביטוח לאומי ועובדיו. החוק הסמיך את עובדי המוסד לעמול במלאכה הברוכה והמקודשת של סיוע בידי אלו אשר גורלם לא שפר עליהם והם נפגעו במהלך קוממיותה של מדינת ישראל. היום למעשה מבטא החוק את התפיסה לפיה אזרחים מן השורה שנפגעו בפעולות האיבה, במלחמת תקומת מדינת ישראל, יוכרו ממש כלוחמי צה”ל, ועל כן מדינת ישראל מחויבת לטיפול בהם.

לא אחת פונים אלינו נפגעי פעולות האיבה על מנת שנעמוד לצידם ונסייע בידם במימוש זכויותיהם על פי החוק. בעיות רבות נובעות מחוסר ידיעה באשר לזכאות להכרת הנכות ולתנאיה השונים ומאחר ואין הפונים מצליחים לקבל מענה הולם. במקרה כזה אנו מוצאים עצמנו פונים למוסד לביטוח לאומי על מחלקותיו השונות על מנת לסייע בידם של אותם פונים. בשנת 1989 סיימתי לימודי משפטים והתחלתי התמחות בפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי), גוף המייצג את קצין התגמולים במשרד הביטחון, ושם נחשפתי יותר ויותר במהלך עבודתי לערעורים של נכים על דחיית הכרת נכותם על ידי קצין התגמולים. אולם לצערי, כאשר ביקשתי חומר על החוק והפסיקה, לא ניתן היה למצוא חומר מרוכז ומסודר.

הנושא הטריד אותי רבות במיוחד כאשר נחשפתי לטיפול בתיקים של נפגעי פעולות איבה שזכויותיהם נגזרו מזכויותיהם של נכי צה”ל, אולם משך שנים, במהלך עבודתי כעורך דין ובייצוג תובעים רבים, לא עזרתי את הכוח לשבת ולכתוב ספר בהיקף כזה. אולם מסתבר כי כאשר מבקשים מוצאים (בתמיכתה של אישתי וחברתי סימה וילדי נועה ואיל), ובשנת 1998 סוף סוף יצאתי, בסיועו של רעי ושותפי עו”ד צחי ביטון לדרך שארכה כארבע שנים, ואשר בתחילתה יצא בשנת 2000 לאור הספר הראשון: “חוק הנכים – פסיקה, חקיקה והיבטים משפטיים”, לאחריו הספר השני: “חוק הנכים – ספר הזכויות וההכרה השלם”, ולבסוף בימים אלה: “נפגעי פעולות איבה – מדריך לנכים ומשפחות הנספים” אשר הינו ספר עממי בעיקרו, כתוב בלשון פשוטה וקלה (עד כמה שעורכי דין מסוגלים) וכולל את דרכי הכרתם של נפגעי פעולות איבה ומשפחות הנספים, וריכוז של כל זכויותיהם של הנכים ומשפחות הנספים, ומידע מועיל ורב על ארגון נפגעי פעולות איבה וגופי תמיכה נוספים (נט”ל, נגישות ישראל ואחרים) ומידע נוסף ומעודכן.

יתכן כי ‘אין על הנחתום להעיד על עיסתו’, אולם ספר זה כבר סייע ומסייע לנו ולמאות רבות של קוראים להעמיק את הבנתם בחוק נפגעי פעולות איבה ובזכויות מכוחו, ובכך תרמנו את שלנו לתחום זה הקרוב לליבי ולגופי, כנכה צה”ל. אשמח אם תמצאו את ספרנו זה מועיל ואת עצותינו באתר זה טובות.

בברכת בריאות טובה ושלמה ואושר,

עומר יעבץ, עו”ד

התחילו שיחת ווטסאפ
צריכים עזרה?
שלום
כיצד נוכל לעזור?
Call Now Button