חייל שנפגע בצבא

חייל שנפגע בצבא מגיע לא אחת למצבים שבהם הוא נמצאים בסכנה. הסכנה יכולה להיות קיומית וממשית כמו פעולה בשדה קרב או בנוכחות כוחות אויב והפגיעה יכולה לקרות יכולה להיות בעת פעולה מבצעית או באימונים, ובמהלך פעולות אלה עלול חייל או חיילת להיפצע או להיפגע. יילים או חיילות לוקים גם במחלות בעת השירות הקשורות בשירות, וגם חייל המשרת בתפקיד מנהלי שלכאורה אינו מהווה סיכון לממלא אותו, עלול למצוא את עצמו בסכנה בעת שהוא מגיע אל בסיס השירות או חוזר ממנו הביתה ולהפגע חס וחלילה בתאונה. בנוסף לכל אלה, גם חייל הנמצא בחופשה מהשירות בבית או במקום בילוי ונפגע בדרך כלשהי – ייתכן ויוגדר בתור חייל שנפגע בצבא. מדוע ההגדרה כה חשובה ומהותית?

במידה ומדובר בפגיעה או פציעה שיש להן השלכות על עתידו של חייל שנפגע בצבא – על מצבו הבריאותי, הגופני, הנפשי, על יכולתו להמשיך במילוי תפקידו, או על תפקודו היומיומי והשגרתי לאחר שחרורו מהצבא. ייתכן והפגיעה תהיה קלה ולא תהיה לה שום השלכה על העתיד לבוא אך הפגיעה עלולה להיות גם חמורה ותהיה לה השפעה ישירה על המשך חייו של החייל. ייתכן והוא יכול להיות מוכר כנכה צה”ל – הכרה המזכה אותו בזכויות והטבות סוציאליות שונות בהתאם לחוקים והתקנות הקבועים.

כדי להיות מוכר כנכה צה”ל על חייל שנפגע בצבא להוכיח כי הפגיעה לא רק אירעה בזמן שהוא היה נחשב כחייל בשירות סדיר (שירות חובה או קבע) אלא שישנו קשר סיבתי ברור וישיר בין השירות הצבאי לבין הפגיעה שקרתה. רק לאחר הוכחה מעל לכל ספק של קשר זה – הוא יוכל להיות מוכר כנכה צה”ל ולהיות זכאי לזכויות וההטבות כאמור. איך ניתן לבצע את הקשר? על ידי בחינת המקרה לעומק, עדויות של החייל עצמו כמו גם של חבריו ללחימה ושל המפקדים שהיו נוכחים בעת התרחשות הפגיעה, מידע ונתונים הידועים אודות התקרית או התאונה ועוד.

יחד עם זאת אין מדובר בתהליך פשוט, גם אם נראה שמדובר במצב אינטואיטיבי ומובן מאליו. את התביעה להכרה כנכה על חייל שנפגע בצבא להגיש למשרד הביטחון, אגף השיקום, שם יידונו בתביעתו ויוחלט האם הפגיעה שלו אכן קשורה במישרין לשירותו הצבאי. מדובר בתביעה שיש להגיש על פי כללים מסוימים, על גבי טפסים מסוימים שאמורים להיות מלאים כנדרש. על מנת לוודא שהתביעה מוגשת כפי שצריך (מה שכמובן יעלה את הסיכוי לדון בה ולקבל אותה) מומלץ להיוועץ קודם הגשתה עם איש מקצוע מהתחום המשפטי הבקיא בתחום של פגיעות במהלך השירות הצבאי ויוכל לסייע בהבנת המצב ומיצוי זכויות מלא.

אנחנו במשרד עורכי הדין הצבאי יעבץ – ביטון בעלי ניסיון רב ועשיר בליווי תהליכים של הגשות תביעות של חיילים שנפגעו בצבא. יש לנו ידע וניסיון ארוך שנים במשפט צבאי וביטחוני, בדיני צבא וביטחון ובתביעות כנגד משרד הביטחון לנכי צה”ל.

למידע על תביעה נגד הצבא לחצו כאן!

התחילו שיחת ווטסאפ
צריכים עזרה?
שלום
כיצד נוכל לעזור?
Call Now Button