ייצוג משפטי במשפט פלילי – מדוע לא כדאי לוותר עליו?

התייצבות בבית משפט היא תמיד לא נעימה, וכשמדובר במשפט פלילי היא אפילו נעימה עוד פחות. יש במשפט מסוג זה השלכות חמורות רבות שישפיעו על גורלו של אדם, חירותו ושמו הטוב.

חשיבות הייצוג הפלילי

אדם יכול למצוא את עצמו נקלע לסיטואציה בה הוא מוזמן לחקירה פלילית, כחשוד בעבירה, שותף לה, או שידועים לו אי אלו פרטים על המקרה.

כבר במעמד זה, של חקירה פלילית, יש חשיבות עצומה לייצוג משפטי של עורך דין פלילי, מאחר ופעמים רבות הגורם החוקר, למשל המשטרה, לא מביאים לידיעת הנחקר זכויות מסוימות שהוא זכאי להן, למשל לראות את הדו”ח שנכתב במהלך החקירה ואף לתקן אותו במידת הצורך, הזכות לשמור על השתיקה ועוד.

אם כבר הגיע אותו אדם למשפט פלילי, משמעות הדבר היא כי הוא כבר הפך מחשוד לנאשם. מצבים אלו יהיו קשים מאד להפרכה ללא ייצוג משפטי, מאחר ואם כבר הגיעו הדברים לכלל משפט, זה אומר שהמשטרה כבר אספה מספיק ראיות וגבתה מספיק עדויות כדי להגיש נגדו כתב אישום.

כדי להמנע ממצבים כאלו, ייצג משפטי הוא אקוטי. גם אם הנאשם הוא חף מפשע לחלוטין וסבור שאם יספר את האמת בבי המשפט, דבריו יתקבלו בהבנה ובאהדה, המציאות מראה אחרת. המציאות למעשה מראה שבמשפט פלילי אחוזי הזיכוי של הנאשם הם מזעריים וללא התמודדות מקצועית של עורך דין פלילי בת”א, או בכל מקום אחר, עם כתב האישום שהוגש נגד הנאשם, רוב הסיכויים הם שהוא יפסיד במשפט.

אישום פלילי

כשאדם נמצא אשם במשפט פלילי המחיר שעליו לשלם הא כבד מאד. החל מקנסות כבדים, דרך מאסר על תנאי או בפועל, שלילת זכויות מסוימות ובעיקר, פגיעה בשמו הטוב ובמוניטין שלו, שמשפיעה גם על מצבים עתידיים, למשל, קושי במציאת עבודה, איסור לעסוק במקצועות מסוימים שדורשים נקיון כפיים ועבר נקי ועוד.

עורך דין פלילי מנוסה ובקיא בהלכות המשפט וההתנהלות התקינה, לצד ידע נרחב בדיני פלילים, יכול לסייע גם במשפט בו הנאשם אכן אשם. הוא יכול לסייע לשנות את גזר הדין ולהמתיק אותו, למשל, תשלום קנס במקום מאסר בפועל. כלומר, ייצוג משפטי במשפט פלילי משפיע באופן מהותי ומכריע על תוצאת המשפט וחומרת הענישה.

הסטטיסטיקות מראות כי נאשם העומד למשפט פלילי ללא ייצוג משפטי, יתקשה מאד להוכיח את צדקת דבריו, גם אם איננו אשם. זאת מאחר ואם כבר הגיעו הדברים לכדי משפט, משמעות הדבר היא כי המשטרה אספה מספיק ראיות ועדויות שישמשו להגשת כתב תביעה נגדו, בבקשה להעמידו לדין.

רק עורך דין פלילי מיומן ובעל נסיון בייצוג נאשמים בבית המשפט יוכל, אם לא להביא לזיכוי הנאשם, לפחות להפחית בעונשו.

ראה עוד: עורך דין צבאי

התחילו שיחת ווטסאפ
צריכים עזרה?
שלום
כיצד נוכל לעזור?
Call Now Button