טיפול משפטי בענייני פרופיל צבאי ‏

הורדת פרופיל והעלאת פרופיל ומה שביניהם

הפרופיל הצבאי, הוא אחד מהאלמנטים שקובעים את הדירוג הצבאי של חייל ומה יהיה תפקידו הצבאי, יש אלמנטים אחרים כגון הקב”א והדפ”ר, המשכללים על פי נוסחה צבאית (שאינה גלויה), את מאפייני השירות, ובכללם מצב כלכלים, חברתי, לימודי, משפחתי ויכולות שכליות.

הפרופיל נקבע על פי “ספר הפרופילים” – מדובר על רשימת ליקויים שכאשר יש למלש”ב או לחייל ליקוי מסויים אותו ליקוי מוריד או מעלה את פרופיל הצבאי. הרשימה מחולקת למספר ראשי המציין את הליקוי ומספר משנה (סיומת) – והפענוח שלה מציין את הפרופיל הרפואי.

בצה”ל יש למעשה פרופילי שירות קרבי (97,82,72), פרופילים הנקבעים לתומכי לחימה (64,45) ולמי שאינו קרבי, ופרופילים למי שאינו יכול לשרת באופן זמני (24) או קבעו (21).

הפרופיל הרפואי מציין את מידת כשירותו של החייל ומשפיע על השיבוץ הצבאי שלו. כאשר מתגלה בעיה רפואית במהלך השרות יש צורך להוריד את הפרופיל על מנת לשנות תפקיד. עו”ד צבאי פועל מול מנגנוני הצבא כדי להתאים את הפרופיל למצב הרפואי ולמצות את כל הזכויות המגיעות לחייל מתוקף הפגיעה.

הורים רבים שאינם מעוניינים כי הבן ישרת בקרבי מטעמים חשש לפגיעה או טעמים פוליטיים או מוסריים,  “דוחפים” את ילדיהם להורדת פרופיל, על בסיס דיווח לא אמיתי ביחס למצב הגופני או הנפשי.

מעבר להיבט הפסול של הענין (חלוקת הנטל וכדומה), לפעמים המלשב”ים מאבדים את האפשרות לשירות משמעותי, שיכול לשנות פוטנציאלית את חייהם בעתיד, ואת מהלך חייהם (על ידי לימוד מקצוע או יכולת שלא הייתה להם קודם, לשם המחשה  – מתוך מחשבה שעדיף שירות קל ליד הבית, שיהיה על בסיס “יומיות” (כלומר חזרה הביתה מידי יום), וכך מבזבז אותו חייל או חיילת את ההזדמנות האמיתית להתרחק מהמסגרת הרגילה ולחוות חוויות להכיר אנשים, שיכולים לשנות את מהלך חייו.

בעיני, החשש מפגיעה עקב שירות קרבי הינו לגיטימי וברור ואיני מזלזל בו (בפרט כנכה צה”ל בעצמי שנפגע פגיעה קשה בפעילות קרבית בלבנון), אולם אין זה נכון כי הוא ינחה את החייל בבחירתו זו. בעיני חשוב מאוד כי החייל או החיילת יעשו בחירה נקייה מלחצים ביחס למהות השירות שכדאי שיעשו, תוך שקילה קרה של היתרונות ומה שנכון לעתידם, כי אין ספק שהשירות הינו חלק מהתפתחות החיים של אותו חייל או חיילת.

מן הצד שני, אם ישנה בעיה גופנית או נפשית, הסתרתה כדי לשמר פרופיל רפואי גבוה שאינו הולם מבחינת עומסים, יכולה לתשלום של מחיר כבד, מאחר ואם לאדם בעיה בעמוד השדרה, או באיבר כזה או אחר, יתכן כי כניסתו לשירות צבאי שאינו מתאים, תגרום לנזק רפואי בלתי הפיך. הסתרת המידע הרפואי משלטונות צה”ל עלולה להביא לשלילת הכיסוי הרפואי למי שנפגע בשירות הצבאי לאחר מכן, ולכך משמעות כבדה כל החיים. גם אדם שיש לו בעיה נפשית, והוא יסתיר בעיה כזו, יכול להגיע למצב שיפגע נפשית ויוצא מהשירות על בסיס הורדת פרופיל רפואית.

לפרופיל ולעצם השירות ישנה השלכה על חלק מאפשרויות העסקה בעתיד ולאחר הצבא, בעיקר אם אדם מעוניין לעבוד במערכות ממשלתיות או ביטחוניות,  וגם לעניין זה שיקול על השאלה האם רצוי להתעקש על הורדה או העלאה ששל הפרופיל, כל אלו שיקולים שיש לקחת בחשבון.

כמובן לא כולם רוצים להוריד פרופיל, יש לא מעט מלש”בים שרוצים להעלות פרופיל, כי הפרופיל שהורידו להם אינו מתאם לדעתם, ומונעם מהם לקבל הצבה לתפקידים בהם הוא מעוניינים. פעמים רבות הפרופיל הרפואי מונע קבלה לתפקידים מסוימים ולכן אנו פונים ללשכת הגיוס כדי להתאים למועמד פרופיל ותפקיד הולמים למצבו הרפואי ולרצונותיו. בעניינים אלה אנו לא חוסכים באמצעים משפטיים וכבר הגענו לבג”ץ כדי לסייע לחייל שרצה לשרת ביחידה קרבית.

חשוב מאוד מאוד להתייעץ, לפני שמקבלים החלטה על הורדת או העלאת פרופיל, עם עו”ד צבאי שמבין בתחום ועוסק בו באופן שוטף. ההחלטות האלה משמעותיות ויש להם השלכה על כל השירות של החייל או החיילת, שירות שנמשך שנים ולפעמים גם במילואים. אל תקבלו החלטות על בסיס התייעצות עם “מבינים” בעניין, וחברים של חברים, שעלולים לתת לכם “עצת אחיתופל”.

התחילו שיחת ווטסאפ
צריכים עזרה?
שלום
כיצד נוכל לעזור?
Call Now Button