פטור ממילואים מחמת הריון – מה זה?

בישראל אומנם שירות המילואים הינו חובה לרוב האנשים, אולם לא כל מי שמילא תפקיד מסוים בתור חייל סדיר יידרש לעשות, ואלו שכן חייבים במילואים יקבלו פטור משירות המילואים במקרים המנויים בהוראות מטכ”ל.

בזמן האחרון אנחנו רואים שיותר ויותר נשים ממלאות תפקידים משמעותיים ואף קרביים במהלך השירות שלהן בצה”ל, לדוגמא  כטייסות בחייל האוויר, ולכן אפילו הן  נדרשות לעשות מילואים. עם זאת, מה קורה כאשר אישה נכנסת להיריון? על פי הוראות מטכ”ל, אותה אישה תקבל פטור ממילואים המכונה ‏- פטור מחמת הריון לנשים. ההיגיון לשחרור הוא שכאשר אישה הרה, בצה”ל לא לוקחים סיכונים כי תהיה פגיעה בעובר.

על פי הוראת מטכ”ל 31.0109 הנוגעת לחיילות חובה וכן 31.0103, הוראת מטכ”ל 36.0406 לחיילות קבע, נקבעו פטורים לחיילות חובה וחיילות קבע ביחס להריון. בשירות מילואים חייבים רק מי ששרתו כחיילי חובה, ולכן ברור כי מי שאינו חייב בשירות חובה, לא יהיה חייב בשירות מילואים. לכן, נשים הרות זכאיות לפטור מחמת הריון שימשיך להתקיים גם אחרי הלידה (פטור צמית).‏

מרתק לראות שבשנים האחרונות המודעות לנושא טיפולי הפוריות הולכת וגדלה ולכן גם צה”ל שינה את גישתו לעניין. כל הריון נחשב למעשה על פי חוקי הצבא לעילת פטור (בנשות קבע הנוהל שונה), למרות האמור, החיילת תוכל לבחור לחתום על ויתור לקבלת הפטור ולהמשיך בתפקידה, אם כי הסבירות לכך, מטעמים מובנים, נמוכה.

הפטור המגדרי לנשים קובע בין היתר כי גם אימהות לא ישרתו עוד במילואים (או בחובה) ועל כן הן לא יקבלו אליהן צווי מילואים נוספים החל מאותו רגע.

שחרור חייל מילואים שבת זוגו בחודש התשיעי להריונה

חייל מילואים שאשתו נמצאת בחודש התשיעי להריונה, יקבל פטור משירות מילואים, פטור זה יתחיל מ- 4 ימים ברציפות לכל הפחות.

הזכאות אינה תקפה לגבי הקפצה למילואים בצו 8 חירום (צו 8 צו חירום).

גברים במעמד נישואין או במעמד הורות לא זכאים לפטור, אך הצבא יעניק להם הקלות ותנאים שיקלו עליהם כמו תוספת שכר, יציאות נוחות  וכדומה.

קבלת פטור מחמת הריון

במידה ולאותה אישה היו בעיות בקבלת הפטור (מה שדרך כלל לא קורה),  או שהינך אשת קבע ויש לך בעיות לעניין זה, אנו כמשרד עורכי דין המתמחה בנושא דיני צבא, משפט צבאי ותביעות כנגד משרד הביטחון נשמח לסייע ולעזור, תוכלו לפנות אלינו בצור קשר בקליק כאן.

משרדנו מתמחה במגוון פניות ותביעות לצה”ל, כולל פרופילים, פרישה רפואית, ועוד.

התחילו שיחת ווטסאפ
צריכים עזרה?
שלום
כיצד נוכל לעזור?
Call Now Button