סוגי גמלאות

הביטוח הלאומי

הביטוח הלאומי פועל, כמשתמע משמו, כמוסד ביטוחי – תשלום שוטף בעת שגרה מבטיח קבלת ההחזרים במקרה הצורך. אך בשונה מביטוח פרטי, הפרמיה בביטוח הלאומי אינה נקבעת לפי רמות הסיכון של המבוטח אלא על פי יכולת התשלום שלו, כפי שהיא נקבעת על ידי מבחני הכנסה ועל פי פרמטרים נוספים. כך נוצרת מערכת פרוגרסיבית – בעלי היכולת משלמים תשלומים גבוהים על-אף שהסיכוי שיזדקקו לשירותי המוסד נמוך, וחסרי האמצעים משלמים סכומים נמוכים או אף פטורים מתשלום, והם הנהנים העיקריים מתשלומי המוסד.

הביטוח הלאומי הינו ביטוח חובה – כל תושב ישראל, למעט הפטורים לפי חוק, חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי. התשלום מתחלק בין העובד עצמו לבין מעסיקו (כפי שצויין לעיל, הממשלה משתתפת בחלק מתשלומי המעסיקים). גם אנשים שאינם עובדים חייבים בתשלומי הביטוח לאומי. במובן זה, תשלומי הביטוח הלאומי מהווים מס גולגולת. פרט לקצבאות הביטוחיות שמחלק המוסד לביטוח לאומי, באחריותו גם קצבאות שאינן ביטוחיות, והכספים עבורם מגיעים ישירות מאוצר המדינה. תשלומים אלו ניתנים במקרים בהם המדינה בחרה לתגמל אוכלוסיות מסוימות למרות שלא צברו זכויות ביטוחיות, והביטוח הלאומי אינו אלא צינור להעברת כסף זה. דוגמה להעברה מסוג זה היא קצבאות זקנה לעולים – מי שהיגר לישראל בגיל מבוגר ולא הספיק לצבור זכויות ביטוחיות לקבלת קצבת זקנה מקבל קצבה זו בדרך של קצבה לא ביטוחית.

חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ”ה – 1995 מציין את המבוטחים השונים ומתייחס לפגיעות בעבודה, לגימלאות בעין,  לדמי פגיעה , לקיצבה ולמענק, ולגימלאות לתלויים בנפגעי עבודה. החוק דן בקביעת דרגות נכות , ותקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט”ז-1956 מסדירות את הדיונים בהקשר זה בוועדה הרפואית ובוועדה לערעורים.

ניתן לחלק את הגימלאות שמעניק המוסד לביטוח לאומי בחלוקה גסה לארבעה סוגי גמלאות:

גמלאות ארוכות מועד אלו הן גמלאות הניתנות למי שמסיבה זו או אחרת יצא ממעגל העבודה באופן קבוע. ביניהן ניתן למצוא גמלאות זקנה, נכות כללית, נכות מעבודה למי שנפגע ופיתח נכות קבועה ושארים. במסגרת זו אף מפעיל המוסד תוכניות לשיקום וקימום לנכים, לאלמנות ולקשישים סיעודיים.

גמלאות מחליפות שכר ניתנות למי שאינו יכול לעבוד באופן זמני. בסוג זה כלולים דמי אבטלה, תשלום בעת חופשת לידה ובעקבות פציעה במקום העבודה ועוד.

הבטחת הכנסה מי שהכנסותיו אינן מגיעות למינימום המוגדר בחוק, ממגוון סיבות, זכאי להשלמת הכנסתו למינימום זה.

קצבאות ילדים קצבה אוניברסלית, המשולמת לכל מי שיש ילדים תחת חסותו

תקנות הביטוח הלאומי (בדיקות רפואיות), תשכ”ה-1965 מסמיכות את המוסד לביטוח לאומי להעמיד לבדיקה רפואית את הפונה אליו בתביעת גימלה. תקנות הביטוח הלאומי (מתן טיפול רפואי לנפגעי עבודה), תשכ”ח-1968 מפרטות את זכות הנפגע לטיפול רפואי.

מי זכאי לקצבת נכות?

“נכה” ­ תושב ישראל שמלאו לו 18 שנה ועדיין לא הגיע לגיל הפרישה, ותושבת ישראל שמלאו לה 18 שנה ועדיין לא הגיעה לגיל הפרישה – חוץ מעקרת בית שעקב ליקוי גופני, שכלי או נפשי ממחלה, מתאונה או מלידה אין לו הכושר להשתכר, והוא אינו משתכר סכום השווה ל­ 25% מהשכר הממוצע, או כושרו להשתכר והשתכרותו בפועל הצטמצמו עקב הליקוי בין בבת אחת ובין בהדרגה ב­ 50% או יותר.

ל”נכה” ייחשב גם מי שהיה “עובד קטין” בתכוף לפני שנגרם לו אי-הכושר להשתכר.

“עקרת בית נכה” ­ תושבת ישראל שמלאו לה 18 שנים ועדיין לא הגיעה לגיל הפרישה, שהיא אשה נשואה שאינה עובדת ובעלה מבוטח, ועקב ליקוי אין לה הכושר לתפקד במשק-בית רגיל או כושרה לתפקד במשק-בית הצטמצם עקב הליקוי ב­ 50% או יותר.

עקרת בית ייבדק אי-כושרה להשתכר כאמור בהגדרת “נכה” אם היתה עובדת שכירה או עובדת עצמאית 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים ב- 48 החודשים שקדמו להגשת התביעה לקצבת נכות או שקדמו להפסקת העבודה למי שהפסיקה לעבוד לאחר הגשת התביעה. וכן אם היא חיה בנפרד מבן זוגה, ולא גרה עמו ב- 24 החודשים שקדמו להגשת התביעה לקצבת נכות או לאחריה.

עורך דין צבאי-עומר יעבץ

תנאי הזכאות לקצבת נכות כללית הינם:

נכות רפואית – רופא מוסמך מטעם הביטוח לאומי קבע למבוטח נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות, או בשיעור של 40% לפחות במקרים שלמבוטח כמה ליקויים, ועל ליקוי אחד נקבע לו נכות רפואית בשיעור של 25% לפחות.

נכות תפקודית – פקיד התביעות של הביטוח הלאומי קבע למבוטח בדרגת אי-כושר להשתכר או לתפקד במשק בית בשיעור של 50% לפחות. תחילת הזכאות ­ בתום 90 יום מן התאריך שנוצר אי-הכושר להשתכר או לתפקד במשק בית, ואם משולמים דמי מחלה בתקופה זאת – מתום תשלום דמי המחלה. לעולה חדש ­ תחילת הזכאות בתום שנה מיום שנעשה עולה.

התאריך המוקדם ביותר לקביעת אי-כושר להשתכר או לתפקד כעקרת בית הוא 15 חודשים לפני התביעה.

סכום קצבת הנכות – עודכן בינואר 2005:   1,886 ש”ח ליחיד שדרגת אי-הכושר שלו היא 75% או יותר (להלן קצבת יחיד מלאה), ובשיעור יחסי לדרגת אי-הכושר למי שדרגת אי-הכושר שלו היא 60% – 74%.  החל במרס 2002 מקבלי קצבת נכות כללית שנקבעה להם דרגת אי-כושר להשתכר בשיעור של 75% לפחות, דרגת נכות רפואית בשיעור של 50% לפחות, והם אינם במוסד, יקבלו תוספת לקצבה בסכום של 300‎-200 ש”ח, לפי דרגת נכותם הרפואית.

תוספת תלויים ­בעד בן/בת זוג שהכנסותיו אינן עולות על 57% מן השכר הממוצע – 50% מן הקצבה המשולמת לנכה (עקרת בית אינה זכאית לתוספת בעד בן זוגה). בעד כל אחד משני הילדים הראשונים – 40% מן הקצבה המשולמת לנכה או לעקרת בית נכה. תוספת תלויים מותנית במבחן הכנסות.

הגשת תביעה לקצבת נכות

מי שסבור שלפי האמור לעיל הוא זכאי לקצבת נכות חודשית יפנה אל סניף המוסד לביטוח לאומי שבמקום מגוריו, ויגיש שם תביעה לקצבה בטופס המתאים. את התביעה לקצבה יגיש תובע הקצבה עצמו. אם אין הוא מסוגל להגיש את התביעה בשל מצבו הגופני או הנפשי, רשאים בן משפחה שלו או אדם אחר המייצג אותו להגיש את התביעה בשמו.

תביעה לקצבה יש להגיש בתוך 12 חודשים מיום שנוצרה עילת התביעה. הגשת תביעה באיחור עלולה לפגוע בזכות לקצבה.

מי שנדחתה תביעתו לקצבת נכות ומי שמקבל קצבת נכות חלקית רשאים להגיש ערר על ההחלטה וכן הם רשאים להגיש בקשה לבדיקה מחדש בכפוף לתנאים שבחוק ובתקנות.

פטור מתשלום דמי ביטוח

מקבל קצבת נכות שאין לו כל הכנסה אחרת פטור מתשלום דמי ביטוח בעד הזמן שמגיעה לו הקצבה. מקבל קצבת נכות שנקבעה לו דרגת אי-כושר להשתכר בשיעור של 75% לשנה לפחות או לצמיתות, פטור מתשלום דמי ביטוח בעד הזמן שמגיעה לו הקצבה, גם אם יש לו הכנסה אחרת. אבל אם הוא עובד עצמאי, ישלם דמי ביטוח נפגעי עבודה. ואם הוא עובד שכיר, ישלם בעדו המעסיק דמי ביטוח נפגעי עבודה ודמי ביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ופירוק תאגיד.

התחילו שיחת ווטסאפ
צריכים עזרה?
שלום
כיצד נוכל לעזור?
Call Now Button